روانشناسی رنگ در بازاریابی محتوا

روانشناسی رنگ در بازاریابی محتوا
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در pinterest

امروز با بررسی روانشناسی رنگ در بازاریابی محتوا با شما هستیم.

اما شاید قبل از آن برایتان جالب باشد که بدانید کانتنت مارکتینگ چیست .

این توصیه را انجام دادیم زیرا مهم است که بدانید بازاریابی محتوا چگونه باعث افزایش فروش می شود.

روانشناسی رنگ در بازاریابی و برندینگ چیزی بیش از توضیحات یک جمله ای در مورد اینکه هر رنگ نشان از چه چیزی است، نیست.

رنگ های خاص می توانند در انتخاب مصرف کنندگان تأثیر بگذارند.

رنگ از جهات مختلفی می تواند بر روی حسگرهای احساسی مغز تأثیر بگذارد.

رنگ می تواند توجه را به خود جلب کند ، یا موجب برانگیختگی احساسات الهام ببخش باشد.

اما روانشناسی رنگ چندان ساده نیست.

جمله ای مانند “زرد نشان دهنده خلاقیت و خوشبختی است” دقیقاً روانشناسی رنگ نیست، بلکه این یک ارتباط عمومی است.

در واقعیت ، “زرد” بسته به نحوه استفاده و رنگی که در کنار آن قرار دارد و رنگ زرد آن چه رنگی دارد، می تواند مفهوم مختلفی داشته باشد.

رنگ زرد همیشه شاد و خلاق نیست – گاهی اوقات ، بیمارگونه و کم رنگ است.

اگر با تصویری مواجه هستید که رنگ زرد موجود در آن بسیار قوی است – توجه شما را به خود جلب می کند و باعث می شود احساس قدرت کنید.

ترکیب این رنگ زرد با تصویری از یک شیر خروشان ، تأثیر حتی قوی تری ایجاد می کند.

برای درک بهتر چرایی استفاده از رنگهای مناسب در بازاریابی محتوا، بهتر است ابتدا اصول را مرور کنید.

روانشناسی رنگ در بازاریابی در درجه اول مبتنی بر نحوه احساس مردم نسبت به رنگ است و این ناشی از این است که آنها چگونه کودکی را در کودکی و هنگام انتقال به بزرگسالی تجربه می کنند.

برداشت انسان از رنگ

برداشت انسان از رنگ
برداشت انسان از رنگ

در نوزادی، انسان فقط می تواند سیاه ، سفید و خاکستری را ببیند.

در حدود پنج هفته، اولین رنگهای اصلی که کودک می بیند قرمز است.

در حدود 5 ماهگیست که انسان می تواند همه رنگ ها را ببنید.

رنگ قرمز در اوایل با آتش نشان ها ارتباط برقرار می کند، همانگونه که رنگ زرد با خورشید و سبز شدن آن با برگ درختان مرتبط می شود.

این پیوندهای رنگ اولیه پایه و اساس همه چیز درباره روانشناسی رنگ را تشکیل می دهند.

در حقیقت ، این برداشتهای اول از رنگ ذاتی در هر فرهنگ است.

در ایالات متحده ، صورتی با شاهزاده خانم ها و رقاصنده های باله همراه است، در حالی که در ژاپن صورتی رنگ شکوفه های گیلاس است و کمی متفاوت درک می شود.

دانستن این تفاوت های ظریف می تواند به شما در بهتر کردن تلاش های بازاریابی شما کمک کند ، به خصوص اگر محصولات و خدمات شما بین المللی باشد.

برخی از تصورات رنگ ، مانند “اثر لباس آزمایشگاه سفید” جهانی است.

این اثر رنگی توضیح می دهد که بیشتر افراد در هنگام پوشیدن کت آزمایشگاه سفید از چه چیزی احساس امنیت می کنند.

نمونه کوکاکولا در بازاریابی با رنگ

نمونه کوکاکولا در بازاریابی با رنگ
نمونه کوکاکولا در بازاریابی با رنگ

نماد Coca-Cola به رنگ قرمز است.

درپوش بطری قرمز است ، کالای تجاری قرمز است ، و حتی کامیون ها قرمز هستند. مردم می دانند که رنگ قرمز رنگ کوکاکولا است.

اتفاقاتی از این قبیل درنهایت ادراک رنگ را در ذهن مردم شکل می دهد. از آنجایی که آنها با دیدن برند کوکاکولا در اطراف خود بزرگ شده اند ، همیشه آن را به عنوان چیزی که بخشی از زندگی است ، تشخیص می دهند.

وقتی مردم یک وعده غذایی خاص می خورند ، فوراً به دنبال یخچال سرخ در رستوران می روند تا کوکاکولا بخواهند.

ماشین های فروش قرمز در مناطق عمومی همیشه سریع مورد توجه قرار می گیرند.

اگر نماد Coca-Cola یک روز به رنگ زرد تبدیل شود ، بسیاری از افراد را گیج خواهد کرد.

رنگ قرمز رنگ آرم Coca-Cola جوهره وفاداری به برند است ، این همان چیزی است که روانشناسی رنگ در بازاریابی به آن توجه می کند.

قبل از اینکه عمیق تر به معانی و ادراکات رنگ بپردازیم ، اجازه دهید به ماهیت چگونگی کارکرد رنگ نگاهی بیندازیم.

البته هنوز مانده تا به مفهوم دقیق روانشناسی رنگ در بازاریابی محتوا برسیم.

پس در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

درک نظریه رنگ

درک نظریه رنگ
درک نظریه رنگ

تئوری رنگ، یک زبان فنی برای توضیح چگونگی عملکرد رنگ است.

این ترکیب حقیقی هنر و دانش است که چگونه رنگ های مختلف با هم مخلوط می شوند و مطابقت دارند تا از نظر بصری جذاب به نظر برسند و موجب انتقال پیام شوند.

ابزار اصلی بصری برای درک تئوری رنگ، چرخ رنگ است که مدتهاست ابزاری کاربردی برای یادگیری و کشف رنگها است.

متأسفانه ، این یک فناوری پیشرفته و مدرن است و هنگام تلاش برای فهم تفاوت رنگ روی صفحه نمایش و جوهر در ماشین های چاپ حرفه ای می تواند گیج کننده باشد.

چرخ رنگی هنری که با رنگ های اصلی ، قرمز ، آبی و زرد شروع می شود ، با رنگدانه ها ، رنگ ها ، جوهرها یا رنگهای طبیعی ایجاد می شود.

هنرمندان و تصویرگران نیز در اوایل مطالعات خود تئوری رنگ را با این چرخ رنگ یاد می گیرند.

طراحان و هنرمندان دیجیتال ، برای کار بر روی صفحه نمایش و ارسال محتوا برای چاپ ، دو مدل رنگی دیگر را یاد می گیرند: CMYK و RGB.

  • مدل رنگ برای مواد چاپی CMYK نامیده می شود.
  • مدل رنگ مواد دیجیتال RGB نامیده می شود

مدل رنگ CMYK

مدل رنگ CMYK
مدل رنگ CMYK

CMYK مخفف Cyan، Magenta، Yellow and Key  است.

مدل رنگ CMYK نحوه ترکیب رنگها با رنگدانه ها را نشان می دهد.

این موارد شامل جوهرهایی است که برای چاپ هر نوع مواد بازاریابی، مانند بروشور ، بروشور کالاهای تجاری ، تی شرت ، مجله و غیره استفاده می شود.

نحوه ایجاد رنگ با مدل CMYK کمرنگ است زیرا طول موج های نور به عنوان ترکیب رنگ ها کم می شوند.

وقتی Cyan ، Magenta و Yellow با هم مخلوط می شوند ، رنگی بسیار تیره ایجاد می کنند که به نام سیاه ناقص نیز شناخته می شود. 

به همین دلیل است که مدل رنگ CMYK نامیده می شود – K مخفف “کلید” یا سیاه است.

مدل رنگ RGB

مدل رنگ RGB
مدل رنگ RGB

RGB مخفف قرمز red ، سبز green و آبی blue است.

رنگهای اصلی در RGB رنگدانه نیستند بلکه نور رنگی هستند.

هنگامی که چراغ های رنگی در شدت های مختلف با هم همپوشانی دارند ، تمام رنگ های دیگر را تشکیل می دهند.

این فضای رنگی است که طراحان برای تمام طراحی های دیجیتال از جمله وب سایت ها ، صفحات فرود ، تصاویر رسانه های اجتماعی و موارد دیگر از آن استفاده می کنند.

به نحوه ایجاد رنگ در مدل RGB افزودنی گفته می شود.

این بدان معناست که برای ایجاد یک رنگ جدید ، رنگی روی دیگری پوشیده نیست.

مدل RGB با مشکی شروع می شود و رنگ ها به محض تابش نور بر روی آن ظاهر می شوند.

هنگامی که هر سه چراغ رنگ با هم همپوشانی دارند ، رنگ سفید  را می بینیم.

استفاده از RGB و CMYK در تولید محتوا

استفاده از RGB و CMYK در تولید محتوا
استفاده از RGB و CMYK در تولید محتوا

هنگامی که یک طراح محتوا را برای چاپ ایجاد می کند ، آنها به فضای رنگی CMYK تغییر می کنند.

 هنگام کار بر روی محتوای دیجیتال ، از RGB استفاده می کنند.

هنگامی که از همان محتوا برای هر دو استفاده می شود ، طراحان با RGB شروع می کنند و قبل از ارسال فایل ها به چاپگرها به CMYK سوئیچ می شوند.

بعضی اوقات ، برای اطمینان از سازگاری در همه رسانه ها ، باید تنظیمات رنگی انجام شود.

رنگهای اصلی در هنر ، CMYK و RGB

رنگهای اصلی در هنر ، CMYK و RGB
رنگهای اصلی در هنر ، CMYK و RGB

رنگهای اولیه رنگهایی هستند که با مخلوط کردن هر دو رنگ دیگر نمی توانند ایجاد شوند. 

در واقع ، آنها پایه و اساس همه رنگ های دیگر را تشکیل می دهند.

در چرخ رنگ کلاسیک ، سه رنگ اصلی قرمز ، زرد و آبی است.

حال ممکن است بدانید که چرا در مدل های CMYK و RGB اینگونه نیست. این به دلیل روشی است که چشم انسان رنگ می بیند.

در اواخر قرن 17 ، اسحاق نیوتن با آزمایش منشور خود کشف کرد که رنگ از نور ناشی می شود.

تفسیر او از رنگین کمان – قرمز ، نارنجی ، زرد ، سبز ، آبی و بنفش – اولین ابزار تصویری بود که دانشمندان برای درک رنگ به دست آوردند.

با تکامل صفحه های دیجیتالی و چاپ مدرن ، طیف رنگ تغییر یافت تا نحوه استفاده ما از نور و جوهر برای ایجاد رنگ را جبران کند.

مدل رنگ CMYK در اوایل قرن بیستم توسط شرکت جوهر چاپ Eagle معرفی شد.

پس از آزمایش رنگدانه های مختلف ، آنها به این نتیجه رسیدند که بهترین سه رنگ برای دستیابی به بیشترین تعداد رنگ ، سیان ، سرخابی و زرد بود.

چرا مدل رنگ RGB بعضی اوقات گیج کننده است

چرا مدل رنگ RGB بعضی اوقات گیج کننده است
چرا مدل رنگ RGB بعضی اوقات گیج کننده است

مدل رنگ RGB بعضی اوقات گیج کننده است زیرا به جای رنگ های قرمز ، زرد و آبی رنگ های اصلی قرمز ، سبز و آبی است.

دلیل این امر این است که مدل RGB از نور رنگی ساخته شده است.

هنگامی که چراغ قرمز و سبز به هم می درخشد ، نور زرد ایجاد می کند.

به همین دلیل رنگ زرد نمی تواند یکی از رنگهای اصلی در مدل RGB باشد.

مدل رنگ RGB در صفحه های تلویزیون رنگی گنجانیده شده است.

اگر به اندازه کافی سن داشته باشید (حدود 30 سال) هستید ، احتمالاً به یاد دارید که وقتی واقعاً از نزدیک صفحه تلویزیون را نگاه می کنید ، می توانید مستطیل های قرمز ، سبز و آبی را ببینید.

چه اتفاقی می افتد وقتی رنگ ها ترکیب می شوند؟

چه اتفاقی می افتد وقتی رنگ ها ترکیب می شوند؟
چه اتفاقی می افتد وقتی رنگ ها ترکیب می شوند؟

از نظر روانشناسی رنگ در بازاریابی ، دانستن نحوه ترکیب رنگ ها به شما در رسیدن به نتایج بهتر کمک می کند.

در این بخش به ترکیبات اساسی رنگ ، هماهنگی رنگ و نحوه گروه بندی رنگ ها به روشی دلپذیر خواهیم پرداخت.

دو ترکیب اساسی رنگ وجود دارد: ثانویه و سوم.

رنگهای ثانویه

رنگهای ثانویه
رنگهای ثانویه

رنگ های ثانویه از ترکیب دو رنگ اصلی ایجاد می شوند. در چرخ رنگ ، این بین رنگهای اصلی مشاهده می شود.

رنگهای ترشی

رنگهای ترشی
رنگهای ترشی

رنگهای سوم شش رنگی است که از ترکیبی از یک رنگ اصلی و یک رنگ ثانویه ایجاد شده است.

این موارد فقط مربوط به رنگ هایی است که در چرخ رنگ در کنار یکدیگر قرار دارند.

چرخ رنگ / انتخاب رنگ

چرخ رنگ / انتخاب رنگ
چرخ رنگ / انتخاب رنگ

تمام رنگ های اولیه ، فرعی و ثانویه چرخ رنگ را کامل می کند.

در تجسم چرخ رنگ در زیر ، توجه داشته باشید که چگونه رنگ ها به بخش هایی در سمت چپ تقسیم می شوند.

این تفاوت های ظریف در رنگ ها،به تعداد نامحدود رنگ های مختلف را به وجود می آورد.

تفاوت های ظریف رنگ

تفاوت های ظریف رنگ
تفاوت های ظریف رنگ

نگاهی به چرخ های رنگی زیر بیندازید.

در نگاه اول ، ما متوجه رنگ های اولیه ، فرعی و ثانویه می شویم.

سپس متوجه می شویم که مرکز چرخ چگونه سفید در سمت چپ و سیاه در سمت راست قرار دارد.

دلیل این است که چرخ رنگ در سمت چپ رنگ های مختلف را تجسم می کند ، در حالی که یکی از سمت راست سایه های رنگ را تجسم می کند.

 بیایید ببینیم که اینها چگونه متفاوت هستند و چرا برای روانشناسی رنگ در بازاریابی مهم هستند.

رنگ خالص / رنگ

آنچه بین این دو چرخ رنگ مشترک است ، رنگهای خالص است.

یک رنگ خالص هر یک از رنگهای اولیه ، ثانویه یا سوم بدون هیچ رنگ سفید ، خاکستری یا سیاه است.

اینها در لبه های بیرونی چرخ ها و جمع کننده رنگ قرار دارند. رنگهای خالص نیز به رنگهای رنگی گفته می شوند.

رنگها و رنگهای خالص می توانند با میزان (value)و اشباع (saturation)تغییر کنند.

رنگها

هنگامی که رنگ سفید به هر رنگ خالص اضافه می شود ، به یک رنگ تبدیل می شود.

به اینها معمولاً به رنگهای پاستلی می گویند.

رنگ های پاستیلی از رنگهای خالص نرمتر و کم رنگ تر هستند.

یک رنگ می تواند به اندازه ای سبک باشد که تقریباً شبیه به رنگ سفید باشد.

سایه ها

وقتی سیاه به هر رنگ خالص اضافه می شود ، سایه می شود. این تکنیک برای ایجاد نسخه تیره تر یا کم رنگ تر از هر رنگی استفاده می شود.

زنگ

زنگ
زنگ

یکی دیگر از تنظیمات ممکن رنگ با اضافه کردن خاکستری (ترکیبی از سیاه و سفید) به هر رنگ خالص است. این می تواند میلیون ها رنگ مختلف ایجاد کند.

این مدل به ندرت در بیشتر جمع کننده های رنگ دیجیتال مورد استفاده قرار می گیرند ، به جز در برنامه های حرفه ای مانند برنامه های طراحی Adobe.

اشباع

اصطلاح بسیار مهمی برای درک تفاوت های ظریف رنگ دیجیتال اشباع یا saturation است که میزان روشنایی یا کسل کننده بودن هر رنگ را مشخص می کند.

یک رنگ خالص همیشه در اشباع طبیعی است.

می توان آن را با رنگ های سفید ، خاکستری یا سیاه اشباع کرد تا نسخه های کسل کننده تری از خود به وجود آورد.

در برنامه های دیجیتال ، رنگ ها نیز می توانند بیش از حد اشباع شوند.

اشباع بیش از حد باعث می شود که جزئیات از بین بروند و عموما جلوه خوبی ندارند.

چرا این تفاوتهای ظریف در بازاریابی ویژوال مهم است؟

چرا این تفاوتهای ظریف در بازاریابی ویژوال مهم است؟
چرا این تفاوتهای ظریف در بازاریابی ویژوال مهم است؟

تفاوت های ظریف رنگ در پالت رنگی هر برند وجود دارد.

این تفاوت های ظریف است که به پالت رنگ شما استایل یا احساس خاصی می بخشد.

در بازاریابی ، این مهم است زیرا طرح صحیح رنگ می تواند به روایت داستان شما کمک کند، در حالی که انتخاب غلط رنگ می تواند به آن خدشه وارد کند.

به عنوان مثال ، یک مارک با رنگی اشباع و پر جنب و جوش با رنگهای عمدتاً خالص احتمالاً پیام سرزندگی ، جوانی یا فوریت را ارسال می کند.

مثال خوب استفاده از رنگ های اشباع شده برای ارسال پیام ، صفحه فرود اینفوگرافیک برای یکی از محصولات Atlassian ، Confluence است.

Atlassian یکی از پیشگامان استفاده از سیستم های طراحی دقیق است که در آن پالت های رنگی نقش بزرگی را ایفا می کنند.

طراحان Atlassian از رنگهای اشباع شده در پالت ثانویه خود استفاده کرده اند.

کم کم داریم به کاربردهای روانشناسی رنگ در بازاریابی محتوا نزدیک می شویم. در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

نحوه کار با تفاوت های رنگ در ویرایشگر

نحوه کار با تفاوت های رنگ در ویرایشگر
نحوه کار با تفاوت های رنگ در ویرایشگر

در ویرایشگر Visme ، چند روش برای دستکاری تفاوت های ظریف رنگ در گرافیک های تصویری شما وجود دارد.

برای عناصری مانند قلم ، اشکال ، خطوط ، نمادها و تصاویر از انتخابگر رنگ استفاده کنید.

در حلقه جمع کننده رنگ ، رنگهای خالص روی لبه های بیرونی قرار دارند.

هرچه به سمت داخل حرکت می کنید ، آنها با رنگ سفید از بین می روند.

 در سمت راست دایره ، رنگ انتخابی می تواند با خاکستری و سیاه تیره شود.

ویرایشگر Visme همچنین دارای چندین تم رنگی از پیش تعیین شده است که توسط طراحان حرفه ای ایجاد شده و به اثبات رسیده که از نظر ظاهری عالی هستند.

هنگامی که شما یک موضوع رنگ را انتخاب می کنید ، کل پروژه شما به طور خودکار با آن رنگ ها تنظیم می شود.

برای ویرایش عکس یا تصویرهایی که بارگذاری کرده اید ، از برگه فیلتر استفاده کنید. با استفاده از این ابزار می توانید تعدادی تنظیم رنگ را انجام دهید:

  • یک فیلتر عکاسی با تنظیمات از پیش تعیین شده رنگ اضافه کنید
  • یک پوشش رنگ اضافه کنید
  • روشنایی را تنظیم کنید
  • کنتراست را تنظیم کنید
  • اشباع یا بی حال
  • رنگ را تغییر دهید
  • کدری را تغییر دهید

با استفاده از شماره رنگ

رنگهای دیجیتالی با سیستمی به نام HEX نامگذاری شده اند.

هر رنگ ، لحن و سایه تنها روی چرخ رنگ شماره HEX خاص خود را دارد.

وقتی یک پالت رنگی را که دوست دارید پیدا کنید ، می توانید به سادگی شماره های HEX را کپی کرده و آنها را در انتخاب رنگ ویرایشگر خود قرار دهید.

یک کد HEX از سه بخش ساخته شده است.

دو عدد اول رنگ قرمز را نشان می دهند ، دو مورد بعدی رنگ سبز را نشان می دهند و دو مورد دوم رنگ آبی را نشان می دهند.

به عنوان مثال ، #FFFFFF عددی است برای سفید ، زیرا تمام رنگ ها در کنار هم هستند (رنگ کامل).

شماره HEX # 000000 مخصوص مشکی است زیرا به هیچ وجه رنگی ندارد.

در اینجا شماره های HEX برای قرمز ، سبز و آبی آورده شده است:

  • قرمز = # FF0000
  • سبز = # 00FF00
  • آبی = # 0000FF

پاراگراف بعدی دقیقا در مورد روانشناسی رنگ در بازاریابی محتوا خواهد بود.

هارمونی های رنگی

اکنون که اصول اولیه چرخ های رنگی مختلف را می شناسید، وقت آن است که نگاهی به هماهنگی های رنگی بیندازیم.

هارمونی رنگ نظریه چگونگی کارکرد رنگ های مختلف برای تشکیل یک طرح رنگی است که برای چشم خوشایند باشد.

همه هارمونی های رنگی می توانند تغییرات مختلفی در رنگ و سایه داشته باشند ، بنابراین امکانات بی پایان هستند!

در اینجا انواع مختلف هارمونی رنگ وجود دارد:

  • گرم
  • سرد
  • مکمل
  • آنالوگ
  • تک رنگ
  • سه گانه
  • تقسیم-مکمل
  • تتاداریک
  • مربع

رنگهای گرم و سرد

رنگهای گرم و سرد
رنگهای گرم و سرد

برای تجسم گروه های گرم و خنک رنگ ، چرخ رنگ با یک خط مستقیم از طریق مرکز جدا می شود. رنگهای گرم زرد ، نارنجی و قرمز است، در حالی که رنگهای سرد آبی ، سبز و بنفش هستند.

روانشناسی رنگهای گرم و سرد همه چیز در مورد آنچه که این رنگها نمایان می کنند و چه احساسی را در ما ایجاد می کنند را خواهیم آموخت.

رنگهای گرم چه احساسات یا افکاری را نشان می دهند؟

روزهای تابستان ، غروب خورشید ، آتش و گرما به ذهن می آید.

در مورد رنگ های سرد چطور؟ آنها معمولاً یخ ، طبیعت ، آب و یک آسمان واضح را نشان می دهند.

بهترین راه برای درک چگونگی تأثیر رنگهای گرم و خنک بر روحیات ما ، تجسم رنگهای به کار رفته در طراحی داخلی است.

اتاقی با رنگهای عمدتا گرم ، دنج ، دعوت کننده و راحتی بیشتری خواهد داشت. همچنین باعث می شود اتاق از کوچکتر از آنچه واقعاً احساس می شود احساس کند.

از طرف دیگر ، اتاقی که با رنگهای خنک طراحی شده ، احساس بزرگتر ، شاداب تر و حتی تمیزتری خواهد داشت. بیشتر بیمارستان ها به رنگ سبز رنگ شده اند تا حس تمیزی و کنترل را منتقل کنند.

هنگام ایجاد هارمونی رنگ ، رنگهای گرم و خنک در شدتهای مختلف برای انتقال احساسات یا احساسات خاص ترکیب می شوند.

آن را پاپ کنید

ترکیب رنگهای گرم و خنک ، در کنار سایه ها و لحن های مختلف ، به بعضی از رنگ ها اهمیت بیشتری می بخشد و از دیگر به عنوان مکمل استفاده می کند.

به عنوان مثال ، اتاقی که به رنگ خاکستری خنک و مبلمان آبی رنگ شده باشد ، با کوسن های نارنجی و برخی از جزئیات قرمز یا زرد در اینجا و آنجا بسیار جذاب خواهد شد تا آن را پاپ کنید.

همین امر در مورد اتاقی با دیوارهای قرمز عمیق و مبلمان چرمی قهوه ای اعمال می شود.

برخی از گیاهان سبز پر جنب و جوش همه آنها را با هم جمع می کنند.

همچنین می توانید این تکنیک ها را در استراتژی بازاریابی بصری خود اعمال کنید.

به عنوان مثال ، اگر اکثر رنگ های صفحه فرود شما خنک هستند.

می توانید از یک رنگ گرم برای انجام عمل (call to action)استفاده کنید تا بازخورد بهتری دریافت کنید.

به همین دلیل است که اکثر کلیدهای خرید به رنگ قرمز هستند.

رنگهای مکمل

رنگهای مکمل
رنگهای مکمل

در اینجا چند نمونه دیگر از رنگهای مکمل آمده است:

  • قرمز و سبز
  • آبی و نارنجی
  • زرد و بنفش

راه ورود به روانشناسی رنگ در بازاریابی با رنگهای مکمل ، با تنظیم کمیت هر رنگ است.

قاعده کلی استفاده از حدود 80٪ از یک رنگ و 20٪ از رنگ دیگر است.

اگر ترازو 50/50 باشد ، شوک دید بیش از حد قوی خواهد بود و نگاه کردن به گرافیک شما سخت خواهد شد.

رنگهای مکمل معمولاً یک رنگ گرم و یک رنگ خنک هستند.

یک هماهنگی رنگ به خوبی متعادل با رنگهای مکمل می تواند برای دیدن جذاب و جالب باشد.

رنگهای آنالوگ

رنگهای آنالوگ
رنگهای آنالوگ

رنگهای آنالوگ رنگهایی هستند که کنار یکدیگر روی چرخ رنگی نشسته اند.

به عنوان مثال ، آبی ، آبی-سبز و سبز-آبی.

این رنگ ها اغلب می توانند به تنهایی مورد استفاده قرار گیرند و یک طراحی آرام و یکپارچه ایجاد کنند.

اگر در مورد آن فکر کنید ، رنگهای مشابه به شما یادآوری می کنند که چگونه رنگ در طبیعت ظاهر می شود، مانند برگ ها ، گلبرگهای گل و رنگهای شیب در آسمان.

یک طرح رنگی آنالوگ معمولاً آرام بخش است.

یکی از سه رنگ را مسلط کنید و از دو رنگ دیگر به عنوان لهجه استفاده کنید.

اطمینان حاصل کنید که بین هر رنگ تفاوت بینایی کافی وجود دارد، بنابراین آنها با یکدیگر مخلوط و رقابت نمی شوند.

این مهم ترین راهنمایی برای استفاده از این هارمونی در روانشناسی رنگ در بازاریابی محتوا است.

رنگهای تک رنگ

رنگهای تک رنگ
رنگهای تک رنگ

یک هارمونی رنگ تک رنگ از سایه ها و رنگ های مختلفی با همان رنگ ساخته شده است.

استفاده از تعادل سایه ها و رنگ های فقط یک رنگ می تواند یک ترکیب واقعاً جالب از مناطق سبک و تاریک را ایجاد کند.

این ممکن است بهترین انتخاب برای گرافیک بازاریابی نباشد زیرا احساس عمومی یک پالت تک رنگ عمیق و ظریف است.

ایجاد تضاد با یک طرح رنگی تک رنگ ، حتی برای هنرمندان دشوار است.

یک پالت رنگ سه گانه از سه رنگ ساخته شده است که به طور مساوی از یکدیگر در چرخ رنگ فاصله دارند. اگر قرار بود رنگهای انتخاب شده را با خطوط به هم وصل كنید ، در پایان با یك مثلث متساویضه خواهید شد.

رنگ های سه گانه

رنگ های سه گانه
رنگ های سه گانه

یک طرح رنگ سه گانه یا دو رنگ گرم و یک رنگ خنک و یا دو رنگ جالب و یک گرم دارد.

این نوع هارمونی رنگ به راحتی می تواند قاطعانه و از لحاظ بصری به هم ریخته به نظر برسد.

به عنوان مثال ، هنگام انتخاب یک طرح سه گانه از رنگهای سوم ، اگر سایه ها خیلی تیره باشند، همه چیز ممکن است گل آلود شود.

با این حال، سه گانه از رنگهای ثانویه خنثی تر به نظر می رسد و یک سه رنگ از رنگ های اولیه، یک رنگ پر جنب و جوش و پر جنب و جوش ایجاد می کند.

طرح رنگی سه گانه ای که باید انتخاب کنید به هدف شما بستگی دارد.

برای گرافیک های دیجیتال ، سه گانه های ثالث و ثانویه ممکن است ایده خوبی نباشد.

آنها خیلی تیره و  بد خلق و خوی هستند و برای هنرمندان مناسب تر هستند.

به سایه ها و رنگ های مختلف به سه پایه اصلی بچسبید.

در واقعیت ، “زرد” بسته به نحوه استفاده ، رنگی که در کنار آن قرار دارد و رنگ زرد آن در چه رنگی است ، می تواند مفهوم مختلفی داشته باشد.

رنگ زرد همیشه شاد و خلاق نیست – گاهی اوقات ، بیمارگونه و کم رنگ است.

رنگ زرد موجود در آن بسیار قوی است – توجه شما را به خود جلب می کند و باعث می شود احساس قدرت کنید. ترکیب این رنگ زرد با تصویری از شیر خروش ، تأثیر حتی قوی تری ایجاد می کند.

برای درک بهتر چرا استفاده از رنگهای مناسب در بازاریابی محتوا بسیار مهم است ، بهتر است ابتدا اصول را مرور کنید.

روانشناسی رنگ در بازاریابی در درجه اول مبتنی بر نحوه احساس مردم نسبت به رنگ است و این ناشی از این است که آنها چگونه کودک را در کودکی و هنگام انتقال به بزرگسالی تجربه می کنند.

 

تقسیم مکمل

تقسیم مکمل
تقسیم مکمل

یکی دیگر از طرح های رنگی با سه رنگ ، هماهنگی رنگ مکمل تقسیم شده است.

این شبیه به جفت شدن رنگ های مکمل است ، اما رنگ ها کاملاً با یکدیگر مخالف نیستند.

در این هارمونی ، یک رنگ از یک طرف و دو رنگ به طور مستقیم در سراسر آن در هر طرف مکمل وجود دارد.

اگر یک رنگ قرمز باشد، دو رنگ دیگر به رنگ زرد-سبز و آبی-سبز است.

اگر یک رنگ آبی بنفش باشد ، دو رنگ دیگر به رنگ زرد و نارنجی خواهد بود.

طرح های رنگی مکمل تقسیم بندی معمولاً بسیار خوشایند هستند.

هنگامی که شما از قانون 80/20 با رنگ غالب پیروی می کنید ، نتیجه نهایی می تواند یک گرافیک عالی باشد.

برای عمق بیشتر ، تغییر سبک تر یکی از دو رنگ لهجه را اضافه کنید.

رنگ تترادیک

رنگ تترادیک
رنگ تترادیک

هارمونی های رنگ Tetradic از دو جفت رنگ مکمل مانند قرمز-سبز و آبی-نارنجی ساخته شده است.

به طور کلی تعادل بین آنها بسیار دشوار است.

با استفاده از چهار رنگ در کنار هم ، اغلب می توانید ظاهر گرافیکی را بیش از حد اشباع کنید.

اما هنگامی که یک طرح رنگی تتاداریک با سایه ها ، لحن ها و رنگ ها به خوبی مطابقت دارد ، می تواند بسیار جذاب به نظر برسد.

از دیدگاه بازاریابی، این هارمونی رنگی نیاز به آزمایش های زیادی دارد تا دریابید که چه چیزی با یک برند خاص و مخاطبان آن کار می کند.

مراقب باشید که اگر فقط کمی بیش از حد از یک رنگ یا رنگ دیگر استفاده شود، کل روحیه تصویر تغییر می کند.

رنگ مربع

در هارمونی های رنگ مربع از چهار رنگ استفاده می کنند که با یکدیگر در چرخ رنگ برابر هستند و در هنگام اتصال یک مربع تشکیل می دهند.

مانند هارمونی تترادیک ، طرح رنگ مربع نیز ممکن است در بعضی مواقع از نظر بصری قدرتمند و پرتحرک باشد.

پیروی از قانون 80/20 رنگ های غالب و لهجه بسیار مهم است. هردو این هارمونی های رنگی در طراحی های شیب نیز به خوبی کار می کنند.

ایجاد یک طرح رنگی متوازن

به یاد داشته باشید که برای هر طرح رنگی ، همیشه باید سیاه و سفید کمی وجود داشته باشد تا به تعادل آن کمک کند.

به عنوان مثال ، متن در وب سایت شما باید به رنگ سیاه یا خاکستری تیره باشد ، در حالی که پیش زمینه باید سفید یا رنگی بسیار کم رنگ باشد.

معانی رنگ و نمادگرایی

اکنون که می دانید چرخ رنگ به چه شکلی به نظر می رسد و هارمونی ها چگونه ایجاد می شوند ، بیایید نگاهی به تک تک رنگ ها و معنی آن بیندازیم.

وقتی در بازاریابی از روانشناسی رنگ صحبت می کنیم، نام خاص یک رنگ دقیقاً به اندازه ویژگی های بصری آن اهمیت دارد.

به عنوان مثال ، وقتی می گوییم “زرد” ، بیشتر مردم به زرد خورشید یا زرد بودن زرده تخم مرغ فکر می کنند.

اما اگر آن را تغییر دهیم و بگوییم “زرد روشن” ، ممکن است به جای آن به یک اسباب بازی کودک یا نشانگر زرد فکر کنیم.

با “زرد نئون” ، ما به احتمال زیاد پیش بینی های برجسته و میله های درخشان را در نظر می گیریم ، در حالی که “زردی” باعث می شود فوراً فردی زرد و مریض را تجسم کنیم.

و بیایید نامهای هنری تر برای زرد را فراموش نکنیم.

خردل ، کره ، دارفل ، موز ، بامبو و سایر موارد دیگر.

نکته این است که ، هر نام رنگی احساس و شخصیت خاصی را بیرون می زند.

در اینجا یک اینفوگرافیک سریع برای کمک به شما در آشنایی با نام های مختلف رنگ و کدهای هگزا مربوط به آنها آورده شده است:

 

هر رنگ بسته به لحن ، سایه یا سایه خاصی که استفاده می کنید دارای پیوندهای مثبت و منفی است.

اگر قصد دارید شخصیت و برند تجاری خود را با مشتریان خود به اشتراک بگذارید ، باید در انتخاب رنگ های مناسب بسیار مراقب باشید.

بیایید نگاه دقیق تر به تک تک رنگ ها داشته باشیم:

زرد

زرد
زرد

رنگ زرد رنگ گل آفتابگردان تازه و جوجه های لاستیکی است و عموماً یکی از رنگهای “شاد” در روانشناسی رنگ است.

معمولاً با خلاقیت ، خوش بینی و سرزندگی همراه است. استفاده از رنگ زرد در استراتژی بازاریابی بصری شما می تواند به برند شما حس خوشحالی و سرزندگی را نشان دهد.

اگر رنگ زرد غالب و روشن باشد ، احساس غیر منتظره ای را منتقل می کند و کاربران را برای یافتن اطلاعات بیشتر دعوت می کند. 

شما می توانید آن را با بنفش های لطیف در یک طرح مکمل همراه کنید تا نتیجه ای خارق العاده خلق کنید.

نمونه معروف مارک زرد شامل قوسهای مک دونالد و مستطیل National Geographic است. هر دوی اینها دعوت کننده و دلپذیر هستند.

میزان رنگ زرد استفاده شده در گرافیک های تصویری شما بسیار مهم است.

برخلاف اینکه همان لحن قرمز می تواند قدرت و خطر را نشان دهد ، پیوندهای زرد معمولاً به میزان روشنایی رنگ بستگی دارند.

قرمز

قرمز
قرمز

قرمز اولین رنگی است که انسان به عنوان نوزا آن را می بیند.

قرمز قدرتمند ، قوی و به معنای واقعی کلمه در چشم شماست.یعنی در چشم می زند.

همچنین این رنگ در حدود 150 پرچم مختلف کشور های جهان به نوعی به کار رفته است.

در طول تاریخ ، قرمز همیشه رنگ مهمی بوده است – نمادی از قدرت ، اهمیت ، محافظت و استقامت.

از این رو تعجب آور نیست که بسیاری از دکمه های CTA (مثل دکمه خرید) در وب سایت ها و برنامه ها معمولاً قرمز هستند.

طرح های مارک گذاری قرمز تمایل دارند که جذاب ، سرزنده و نمادین باشند.

به عنوان مثال آرم های YouTube ، Target و Coca-Cola را مشاده کنید.

قرمز به یاد ماندنی و متعالی است.

بعضی اوقات ، همان لحن می تواند معنای مثبت و منفی را نشان دهد.

به عنوان مثال ، یک قرمز روشن می تواند هر دو مفهوم قدرت و خطر را نشان دهد.

اگر می خواهید به رنگ قرمز مفهوم مثبت بدهید ، از کلمات مثبت مرتبط با آن استفاده کنید.

در بازاریابی محتوای خود از کلمات توصیفی قدرتمند استفاده کنید که پیام مثبتی را به شما منتقل می کنند.

از طرف دیگر ، اگر از رنگ قرمز به عنوان نمادی از “خطر” استفاده می کنید ، حتماً از علائم قابل تشخیص جهانی مانند نماد قرمز “NOT” یا علامت “!” استفاده کنید.

اضافه کردن رنگ سفید یا زرد به رنگ قرمز می تواند احساس نرم و شادابی به آن بخشد. به همین ترتیب ، اضافه کردن رنگ سیاه به قرمز می تواند باعث نمایش خلق و خوی و عمیق شود.

آبی

آبی
آبی

رنگ آبی طیف گسترده ای از احساسات را در خود نگه می دارد.

آسمان آبی نمادی از طراوت و هوایی تازه است ،دریا نماد رهبری و دانش است.

آبی در طول تاریخ و در هنرهای زیبا رنگ مهمی بوده است. 

در اکثر نقاشی های مذهبی ، لباس های مریم مقدس به رنگ آبی است.

توجه کنید که چگونه بیشتر رنگ وب سایتهای شرکتی و فناوری از رنگ آبی استفاده می شود.

این امر به این دلیل است که می تواند نماد اعتماد ، قابلیت اطمینان و شعور باشد.

بیشتر سازمان های مرتبط با بهداشت مانند فروشندگان بیمه و بیمارستان ها از رنگ های آبی با رنگ های نرم استفاده می کنند. رنگ آبی نیز رنگی است که بیشتر مورد توجه مصرف کنندگان زن و مرد است.

نارنجی

نارنجی
نارنجی

پرتقال بازیگوش و پر جنب و جوش ، جنبش و شادی را القا می کند.

به عنوان ترکیبی از قرمز و زرد ، نارنجی هم جذاب است و هم خلاق.

این نوع رنگ در روانشناسی رنگ در بازاریابی محتوا می تواند عامل متحد کننده در بسیاری از طرح های مختلف رنگی باشد.

هنگام استفاده از رنگ نارنجی در گرافیک های تصویری خود ، بهتر است برای مناطقی که نیاز به جلب توجه دارند از نارنجی پر جنب و جوش استفاده کنید.

سبز

سبز
سبز

سبز رنگ طبیعت است. چمن ، درختان و همه گیاهان.

این رنگ در روانشناسی رنگ در بازاریابی محتوا، احساس تعادل ، هماهنگی و طراوت را منتشر می کند.

سبز تقریباً همیشه با محصولات و خدمات طبیعی و سازگار با محیط زیست همراه است.

به حدی که اگر شما این نوع شرکت را داشته باشید و از هیچ رنگ سبز استفاده نکنید ، ممکن است از دید مخاطبان شرکت مناسبی برای این حوزه به نظر نرسید.

بنفش

بنفش
بنفش

بنفش مدتهاست که یک رنگ منظم محسوب می شود.

رنگ بنفش در روانشناسی رنگ در بازاریابی محتوا و از نظر تاریخی غنی از دنیای دین و قدرت است.

گذشته از آن ، بنفشه در اکثر سایه ها و زنگ های آن به طور کلی یک رنگ “زیبا” است. این رنگ مورد علاقه اکثر مصرف کنندگان زن است و احساس راستگو بودن ، رفاه و تجدید جامع را از خود نشان می دهد.

از رنگهای بنفش در تصاویر بازاریابی خود به صورت کم و زیاد استفاده کنید ، مگر اینکه پیام شما جامع و نسبتاً معنوی باشد.

محصولات و وب سایت های زنانه گاهی اوقات برای پیش زمینه ها و لهجه ها از نسخه سبک بنفش استفاده می کنند.

رنگ صورتی

رنگ صورتی
رنگ صورتی

هیچ رنگی کاملاً شبیه صورتی نیست.

رنگ صورتی در روانشناسی رنگ در بازاریابی محتوا رنگی همه کاره و مثبت است و باعث خوشحالی مردم می شود.

این رنگ،رنگ آب نبات و دختران کوچک در آموزه باله است. همچنین رنگ حباب و مدل موی مدرن است.

صورتی رنگ در محصولاتی که برای خانمهای جوان تر مورد استفاده قرار می گیرد ، زیاد استفاده می شود.

درست است که صورتی به طور کلی یک رنگ زنانه است ،اما می تواند برای محصولات خنثی جنسیتی نیز کار کند.

همه چیز به مخاطب شما بستگی دارد.

فروش ابزار نجاری با رنگ صورتی دشوار خواهد بود ، اما می تواند برای لباس ورزشی کار کند!

سفید

سفید
سفید

رنگ سفید رنگی است که ما معمولاً برای لباس های کاغذی و عروسی استفاده می کنیم.

این رنگ برف ، ابر و کت های آزمایشگاهی پزشکان است.

روانشناسی رنگ در بازاریابی محتوا برای رنگ سفید نکات بسیار جالبی در خود جای داده است.

رنگ سفید بخشی اساسی در اکثر طرح های رنگی است و می تواند به عنوان یک مکمل ، لهجه یا یک پس زمینه کار کند.

در حقیقت ، گرافیکی بدون هیچگونه رنگ سفید – خالص یا مخلوط شده – می تواند تکان دهنده و پرتلاطم باشد.

از سفید به عنوان سفید خالص استفاده می شود ، اما همچنین می تواند کمی رنگ از هر رنگ دیگری داشته باشد تا رنگ لطیفی به آن ببخشد.

سیاه

سیاه
سیاه

رنگ مشکی ظریف و تصفیه شده است.

شما باید بدانید روانشناسی رنگ در بازاریابی محتوا برای رنگ سیاه به چه صورت است.

هنگامی که رنگ سیاه براق است ، از تجمل و ظرافت پرده برمی دارد. یک پس زمینه سیاه و سفید با رنگ های پیش زمینه پر جنب و جوش ، تصویری از سرگرمی خوب ، تمیز و حس تعجب ایجاد می کند.

بسیاری از محصولات فانتزی از بسته بندی مشکی یا تصاویر سیاه محور استفاده می کنند.

رنگ قهوه ای

رنگ قهوه ای
رنگ قهوه ای

قهوه ای مشابه با رنگ سبز ، طبیعت را به تصویر می کشد و برای محصولات طبیعی عالی است.

قهوه ای مانند یک رنگ حمایتی است که تأثیر ریشه ای به رنگ های دیگر می دهد و یک محیط ایجاد می کند.

همچنین در سایه روشن همراه با رنگهای روشن خوب به نظر می رسد.

کاغذ قهوه ای طبیعی برای محصولات ارگانیک و سازگار با محیط زیست بسیار رایج است.

نوع کاغذ قهوه ای انتخاب شده برای این طرح ها بسیار مهم است – لازم است طبیعی و درجه یک به نظر برسد.

خوب فکر کنم متوجه شدید که چگونه و کجا از رنگ قهوه ای در روانشناسی رنگ در بازاریابی محتوا استفاده نمایید.

فلزات – طلا ، نقره ، برنز

فلزات - طلا ، نقره ، برنز
فلزات – طلا ، نقره ، برنز

فلزها طیف وسیعی از رنگ ها هستند که به طلا ، نقره و برنز شباهت دارند.

از نظر فنی ، آنها رنگدانه هایی با مقداری پودر فلزی مخلوط شده در آن هستند.

از نظر دیجیتالی ، یک رنگ فلزی با شیب و جلوه های سبک برای شبیه سازی یک ظاهر فلزی حاصل می شود.

در ابتدایی ترین شکل آن ، طلا زرد ، نقره ای خاکستری و برنز به رنگ زرد صورتی است.

استفاده از رنگ های فلزی در تصاویر بسیار متفاوت از چاپ آن در صفحه و روی چاپ است.

پس اگر می خواهید از رنگ فلزی در کار خود استفاده کنید مراقب نکات مهم روانشناسی رنگ در بازاریابی محتوا باشید.

اگر می خواهید فلزات در چاپ باشد ، در مورد گزینه های آنها با چاپگرها صحبت کنید و مدارکی را برای اثبات درخواست کنید تا ببینید قبل از تصمیم گیری چگونه ظاهر می شود.

این مقاله (روانشناسی رنگ در بازاریابی محتوا) کاماکان به روز خواهد شد.

منبع

این پست رو با دوستانتون به اشتراک بگذارید.

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در google
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید